25 februari 2008

Kycklinglevermousse med touch av konjak

En påse kycklinglever i frysen bad helt enkelt om att tillagad och valet föll på en kycklinglevermousse. Det låter ju ganska avancerat och dessutom ganska fett. Inte för att jag har någonting emot grädde, inte alls, men ibland så kan det vara kul att testa andra varianter. Hos ICA hittade jag raskt ett recept som passade mig med valfri smaksättning (konjak, portvin, madeira eller ingen sprit alls) och baserat på crème fraiche. Jag serverade moussen på ett gott tunt knäckebröd som en liten aptitretare före middagen.

Kycklinglevermousse med konjak

250 g kycklinglever
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
2 msk smör
salt, peppar
2 msk balsamvinäger
1 dl crème fraiche, gärna lättvarianten
1/2 msk konjak, portvin eller madeira

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj kycklinglevern noga under kallt vatten. Rensa och skär i mindre bitar. Hacka lök och vitlök fint. Bryn kycklinglever, lök och vitlök i smör i några minuter. Salta, peppra och häll på balsamvinägern. Låt koka någon minut till. Häll i en ugnsfast form och stek mitt i ugnen i 10 minuter. Ta ut och låt svalna. Mixa levern, stekskyn från formen, crème fraiche och gärna någon spritsort till fluffig konsistens. Smaka av med salt och peppar. Moussen blir ganska lös så låt stå i kylen i minst två timmar innan servering. Gott tillsammans med ett smakrikt knäckebröd, lite persilja och kanske någon lökring.

Inga kommentarer: