04 februari 2008

Dinkelbröd med nötter och tranbär

Äsch, ni vet de där recepten som man hittar någonstans på någon sida och inte har en aning om var de kommer ifrån? Det här brödreceptet är ett sådant. Lite crazy för mig att baka bröd en måndagskväll men ungefär allt är roligare än att måla listerna i hallen. Hur som helst, ingen tid för bröd som måste jäsa - därför är det här receptet perfekt.

Upptäckte under bakningen (eller egentligen ihoprörningen) att jag bara hade 1 tsk bikarbonat och därför fick det bli en halv sats. Därav den konstiga formen på brödet - tog helt enkelt en liten rund form och låtsades att det var en brödform. Måtten nedan är dock för en hel brödform (ca 1 1/2 liter). Egentligen hade jag inte alls så mycket av någonting i ursprungsreceptet hemma - se nedan för mina ändringar. Gott blev det ändå och det visar ju på receptets flexibilitet!


Snabbt grovt bröd med nötter
(1 limpa)

2 dl fiberhavregryn
5 dl vetemjöl (eller dinkelmjöl, gärna fullkorn)
1 dl krossade linfrön
1 dl russin (eller tranbär)
1 dl grovhackade hasselnötter (eller valnötter)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt (eller 2 dl matlagningsyoghurt + 2 dl mjölk)
½ dl flytande honung
½ dl lingonsylt (eller äppelmos)

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda torra ingredienser. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner i smord bakform, 1 ½ liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp, låt svalna under duk. Servera helst nybakat!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Det låter som ett spännande brödrecept.Tittar lite på att åka ner till Skåne någon gång i slutet av mars (ungefär). Skulle tro att jag far själv (sambolös alltså:) Är det någon helg ni vet att ni absolut är borta? ´Så jag vet när det är fritt fram att komma till Lund- hehe. NÄ, skoja bara:) Så jag vet om ni är borta- är ju ingen idé att fara ner om ingen är där:) Stor kram