23 januari 2008

Ärtsoppa med sting

Ärtsoppa låter kanske inte så fantastiskt spännande men det här är inte den typiska ärtsoppan! Krämig men med sting - tack Allt om Mat (nr 2, 2008)! Lade till en rostad vitlöksklyfta bara för lite extra smak.

Ett tips: om man får för sig att mixa soppan i blender - dela upp i flera omgångar! Annars slutar det som för mig med gröna väggar och tak... Mixerstaven funkar nog bättre här.


Grön ärtsoppa med chili
(4 portioner)

2 gula lökar
1 röd chili eller chili explosion
2 hönsbuljongtärningar
1,2 liter vatten
500 g frysta ärter
1 1/2 dl lätt crème fraiche
gärna 1-2 rostade vitlöksklyftor*

Skala och hacka löken. Kärna ur och strimla chilin. Lägg lök, chili, smulade buljongtärningar, vatten och ärter i en kastrull och låt koka under lock ca 10 minuter. Mixa soppan slät med mixerstav. Rör i crème fraiche och smaka av med salt. Servera som den är eller med till exempel räkor i.

*Att rosta vitlöksklyftor är hur lätt som helst: skär av toppen på en hel vitlök. Svep in löst i ugnsfolie. In i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter. Kläm sedan ut så många vitlöksklyftor du behöver. Funkar superbt i alla soppor och tomatsåser!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, SÅ spännadne är det väl inte... nu har jag fått dit texten...men har inte kommit på hur jag vill had et...den sitter lite fel till exempel. Men teckensnittet är rätt iaf:) Men ha inte för höga förhoppningar:) kram

Anonym sa...

Hm...då har du nog. Äh, jag vet faktiskt inte. Idag ser alla tydligen det snirkliga- utom jag då:) Och du är den enda som ser den gamla texten OCKSÅ- trots att jag tagit bort den från kodmallarna. Jaa...jag vet helt enkelt inte:)

Anonym sa...

Hm ok, jag tror jag vet vart jag ska ändra...om jag hittar det...:) Den som lever får se:)