17 december 2007

Mandelkakor med pinjenötter och rosenvatten

Hmm. Utlovade visst kakor med mandelmassa, pinjenötter och rosenvatten för ett tag sedan. Hade stora planer för förra veckan men de föll brutalt ihop pga. allt annat som händer kring jul (någon som känner igen sig?). När mamma ringer och undrar om jag lever är det kanske dags att skriva något. Nåja, bättre sent än aldrig. Missminner jag mig inte är detta ett av Lisa Förare Winbladhs recept, måhända ur senaste boken.

Goda kakor men ta det lugnt med rosenvattnet. De ska ju inte smaka för parfymerat. Ät dem snabbt, efter en dag utan burkförvaring är kakorna grymt sega. Å andra sidan blir det inte så många kakor av receptet (typ 12 st) så de är lätta att äta upp! Superlätta att göra också och snabba. Såja, iväg och baka!

Lisas mandelmassekakor med pinjenötter
(ca 12 st)

150 g mandelmassa
1/2 dl socker
1/2 msk rosenvatten
1 äggvita
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl pinjenötter

Sätt ugnen på 200 grader. Riv mandelmassan grovt och blanda med äggvita, socker, rosenvatten och vetemjöl. Gör fina små klickar på en bakplåtspappersklädd plåt. Tryck fast pinjenötterna ovanpå. Grädda 10-12 minuter i mitten av ugnen och låt svalna innan förtäring...

1 kommentar:

lina sa...

Älskar mandelkakor! Har aldrig vågat mig på rosenvatten, kanske ska testa detta receptet. Jättefin blogg förresten, hit återkommer jag!