18 november 2007

Tankeställare i mataffären

Nu vet jag vad jag önskar mig i julklapp. Kanske. Jag vet nämligen inte om jag vågar. Vill jag verkligen läsa boken Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson? Vill jag veta vad som finns i färdigmaten jag ibland köper och ingredienserna jag lagar mat hemma med?

Tror att jag vill det faktiskt. Kanske för att jag fick en tankeställare idag. När jag står i affären och ska köpa matlagningsgrädde tar jag ibland Skånemejeriers, ibland Milda Mat. Vad är då skillnaden mellan dem? Jo:

Innehåll i matlagningsgrädde från Skånemejerier:
Högpastöriserad grädde

Innehåll i Milda Mat:
Vatten, vegetabiliskt fett, skummjölk, kärnmjölk, mjölkprotein, förtjockningsmedel (E1442 tapiokabaserat), emulgeringsmedel (E471), socker, stabiliseringsmedel (E331 och guarkärnmjöl), arom, syra (citronsyra), färgämne (betakaroten).

Är det bara jag som får lite skrämselhicka av det här? Vad mer köper jag av ren slentrian som utan att jag vet om det/orkar kolla innehåller hur många tillsatser som helst? Ja tack, Mats-Eric, jag vill gärna läsa din bok! Undertiteln säger väl egentligen allt: Det okända fusket med maten på din tallrik.

Inga kommentarer: