23 september 2007

Silikon schmilikon...

Jag bakar en hel del och kakorna brukar faktiskt alltid bli bra till form (och smak). Brukar nämligen vara noga med att smöra och bröa formen och låt kakan svalna innan jag vänder upp den osv. Men igår var jag lite stressad och gjorde två gigantiska misstag: (1) använde en silikonform i stjärnformat och (2) vände upp och ner på kakan inom tre minuter från det att den lämnade ugnen. Resultatet ser ni nedan... men: kakan var god så fortsätt läsa nedanför bilden för receptet! (Psst. Om någon vet hur man lyckas med kakor i silikonformar kan ni ju höra av er...)

Kardemummakaka

3 ägg
3 dl socker
100 g smör
2 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 msk grovstötta kardemummakärnor

Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform som rymmer ca 2 - 2 1/2 liter. Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och häll i mjölken, rör ner den varma blandningen i äggsmeten. Sikta ner övriga torra ingredienser och blanda till en jämn smet. Häll upp smeten i formen. Grädda i ca 40-45 minuter. Låt den stå kvar några minuter i formen, stjälp sedan upp den på ett galler eller fat och låt svalna. Skär upp kakan i bitar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltså det är något med de där silikonformarna som får mig att inte prova. För mamma lärde mig att aldrig ha plast i ugnen och det är ungefär så det känns att stoppa in en silikonform.
Efter ditt inlägg känns det som om jag gjort ett riktigt val...