26 september 2007

Kanelpannacotta med äppeltopping

För några dagar sedan gjorde jag pannacotta med vit choklad och glaserade blåbär. När vi hade fint familjebesök i helgen tog jag samma recept men uteslöt chokladen och lade istället till kanel i smeten. Som topping hackade jag äpplen och fräste dem snabbt med kanel och råsocker i lite smör. Det är just det jag gillar med pannacottor - så enkla att variera! Till någon middag den här helgen spanar jag på en kokospannacotta med chili och choklad. Återkommer!

Kanelpannacotta med äppelklyftor
(4 port)

1 1/2 tsk gelatinpulver
4 dl matlagningsgrädde
1/2 dl socker
1 nypa vaniljsocker
1 nypa kanel

2 äpplen, helst svenska, typ Aroma
kanel
råsocker

Blanda gelatinpulvret med 1 msk vatten och låt svälla någon minut. Koka upp grädde, socker, vaniljsocker och kanel. Tillsätt gelatinblandningen under omrörning tills smeten är slät. Häll i portionsformar och ställ i kylen 2-3 timmar. Strax innan servering, skala och hacka äpplena. Fräs i smör tillsammans med råsocker och kanel. Lägg ovanpå pannacottan. Servera genast.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ulle och jag kan intyga att det var jättegott, liksom pastarätten som vi också fick avnjuta.
Ytterligare en bra sak med pannacottor är f ö att de är lätta att göra diabetikervänliga. Det funkar lika bra med sockerersättning och har man någon smaktillsats i försvinner eventuell syntetisk bismak.
blogg-mamman