23 juli 2007

Hallon, hallon, hallon

Var på mannens familjs landställe i helgen långt ut i Blekinge. Gick en liten promenad och plockade ett hallon här, ett hallon där från vägkantens små buskar. Så vände jag på huvudet för att säga något till mannen och vad skådar jag bakom hans huvud? Jo, en vackert rödglimrande glänta! (Att "gläntan" sedan var taggig, myggig och ganska otillgänglig hör liksom till)

Resultatet av en halvtimmes plockning: 2 liter hallon. Hallon som nu är sylt! Har inte kokat sylt på länge men så enkelt det var! Jag kunde såklart inte hålla mig från att leka lite med en del av sylten. En liten burk blev smaksatt med hackad mynta, en annan med hackad basilika. Och en ännu mindre burk fick lite hackad chili i sig. Hmm. Får se hur det blir...

Hallonsylt

2 l färskplockade solvarma hallon (jaja, alla sorters hallon duger)
1 pkt syltsocker (330 g)

Koka hallon och syltsocker i 2 minuter. Häll upp på varma burkar. (Om du vill testa någon smaksättning - gör det och berätta hur det blir!)

Nu blir det strax plättar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att läsa att du inte vansläktas. Hallonplockning är vanebildande, för att inte säga beroendeframkallande. Och det är kanske ett släktdrag. Din farsfarmor, som dog som mycket ung i tbc i slutet av 1920-talet, lär t ex ha varit en bärplockerska av rang.
kram
mamma

Anonym sa...

Kommer du ihåg min vurpa in i hallon/brännässlebusken när vi var där? Inte nog med att det gjorde ont, till råga på allt tappade jag ju alla mina hallon... Bittert! Men ganska kul :-D