15 juli 2007

Biff, biff, biff!

Är det något jag känner mig osäker på i köket så är det att tillaga köttbitar. Biffar alltså. Strimla köttet, hacka det... helt OK. Men en biff gör mig nervös. Därför var det på pin kiv gentemot mig själv som jag köpte hem utskuren biff häromdagen. Och i lördags var det dags... och vet ni vad? Det blev bra! Hittade receptet i tidningen Allt om Mat:s stående avdelning - Köp hem 5 - med smakrika recept med få ingredienser.


Biff med spenat och bacon
(2 port)

2 skivor nötkött (t ex utskuren biff eller rostas)
1 vitlöksklyfta
1/4 påse pinjekärnor (15 g)
1/2 pkt bacon
salt, peppar
1 msk smör
1 påse färsk spenat (140 g)

Till servering:
potatispuré eller klyftpotatis

Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna tills de fått färg. Ta upp. Lägg baconet i den varma torra pannan och knaperstek. Ta upp och lägg på hushållspapper. Gnid in salt och peppar i biffarna. Stek biffarna i hälften av smöret i stekpannan ca 2 minuter per sida. Ta upp dem. Skala och hacka vitlöken. Stek vitlök och spenat hastigt i resten av smöret i stekpannan. Smaksätt med salt och peppar och lägg i pinjekärnorna. Servera köttet ovanpå spenaten, lägg på baconet. Till köttet passar potatis i någon form - t ex klyftpotatis och potatispuré. En liten tomatsallad är ju inte helt fel heller.

Inga kommentarer: