11 juni 2007

Te på sommarvis

När det är varmt ute har jag alltid en kanna iste i kylen. Brukar helt enkelt brygga en kanna Rooiboste med olika smaksättningar, just nu är citron & kaktus favoriten. Teet ska vara starkt och det är därför som Rooiboste är så bra - blir aldrig beskt!

När det är dags för servering lägger jag några isbitar eller frysta jordgubbar i ett glas, häller en smutt citronjuice eller limejuice över, eventuellt lite socker eller fusksocker och fyller upp glaset med iste. Orkar jag så brukar det bli några blad mynta, citronmeliss eller basilika i glaset också. Dricks med fördel med sugrör ute på balkongen i kvällssolen!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter härligt. Vi hoppas att det finns en sådan kanna färdig att använda när vi kommer på måndag kväll!
kram
mamsen

Tusset sa...

Låter supergott! Får fixa ikväll när jag kommer hem (tyvärr har jag bara Roiboos apelsin men det fungerar nog ändå..) Här på jobbet där resurserna är begränsade har det blivit iskaffe istället. Det är alldeles för varmt här förresten! Vill inte jobba! Vill ha ledigt och ligga i skuggan på landet... Hur är det söderöver? Kram

Anonym sa...

Ett tips på en svalkande sås som bara är så god, och som ni hade kunnat bli bjudna på i lördags om jag bara vetat hur god...
Ta en halv påse fryst mango. Tina och blanda med två deciliter matyoghurt och lite hackad, färsk mynta. Mums till het risgryta eller grillat. Enkelt och sommarsvalt.
Åsa, numera trogen läsare

Spralligast sa...

Mamma - vi får väl se... eller så har ni tur om det finns något alls i kylen när ni kommer...

Tusset - köpte Rooibos Hot & Spicy (typ) idag, blir nog spännande iste. Annars har det varit supervarmt här också men om två dagar väntar semester! Längtar!

Åsa - låter supergott! Du får bjuda oss på såsen nästa besök...

Anonym sa...

Åh!! vad bra! Jag som letat som en tok efter ett bra recept på iste.. Äntligen något bra!! =D TACK =)