12 mars 2007

Huvud, axel, bog och... picnic

Igår när vi var på ICA och skulle köpa lite mat inför veckan fastnade jag framför en extraprisskylt i köttdisken. 39,90:-/kg var ju inte så farligt för något som man kan göra både grytor och wokar och lite allt möjligt av. Men allvarligt talat, vem kom på namnet picnicbog? På engelska heter det "shoulder of pork" och likadant på franska (fast "épaule de porc" men det är ju samma innebörd) - var kommer det svenska uttrycket ifrån? Någon som var uttråkad på jobbet på Scan kanske och var lite sugen på picknick? Eller? Mycket märkligt. Hur som helst så jobbar jag hårt på att få bort min fobi för att tillaga fläskkött. Jag tycker nämligen att det blir segt hur lätt som helst och är mycket mer hemma med kyckling och nötkött. Alltså dags att öva på picnicbogen! Återkommer med resultatet.

Psst. För alla som är lika lite insatta i grisens olika delar som jag - picnicbog kommer från ruta 1B på bilden nedan.



Tack menyse för bilden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är inte lika avancerade här i Bromma. Så idag blev det vacuumförpackad fläsknoisette från Scan med färdig Arlasås (örtkryddad), ris och grönsaker. Helt ok, riktigt mört kött. Det är "neutralt marinerat" står det på paketet.
Apropå fläskkött alltså...
kram
mamma

Tusset sa...

uppdaterade min "blommigt" post och lade in din brudbukett också - hoppas det är ok! kram
Ps. Vore inte helt fel med en Skåneresa i vår.... :)

Anonym sa...

Eh, du. Vad hände egentligen med det där picnicboget?