13 januari 2007

Fredagsmiddag med svärföräldrarna

När svärföräldrarna kommer på besök är det bäst att fixa till något gott. Samtidigt var det ju fredagskväll och jag var lite trött efter en jobbvecka... alltså blev det kyckling & rotsaker i ugn, både gott och enkelt! Till efterrätt fortsatte jag på ugnstemat och fixade till något jag aldrig lagat förut: Glace au four! Recepten kommer ursprungligen från Arla. Eftersom jag har blivit lite kär i mina nyinförskaffade kryddkvarnar (dels havssalt med rosmarin och timjan, dels Chili explosion) använde jag dem också både på kycklingen och i såsen istället för kycklingfond som ska ingå enligt ursprungsreceptet. Inledde matlagningen med att skala potatis, rödbetor och morötter och blanda dem med olivolja i en form, in i ugnen på 225 grader och när det återstår ca 20 minuter fick kycklingen åka in också.

Kyckling med parmaskinka och balsamsås
(4 port)

4 kycklingfiléer
salt, peppar, torkad örtkrydda (ex oregano)
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 pressad vitlöksklyfta
salt, peppar
(chili explosion)

Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och örtkrydda. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, salt, peppar och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15-20 min.

Servera med ugnsrostade rotsaker och sallad.

Glace au four
(4 väldigt rejäla portioner!)

200 g frysta hallon
1 st färdigköpt tårtbotten, tredelad (bara två delar behövs egentligen)
3 st äggvitor
1 dl strösocker
ca 300 g vaniljglass
2 msk mandelspån

Sätt ugnen på grill, högsta värme. Halvtina hallonen, sockra eventuellt lite. Ta fram en ugnssäker form. Skär till tårtbottnen så att den får samma form som formen (några centimeters utrymme på sidorna). Vispa vitorna till hårt skum i en ren och torr bunke. Tillsätt socker och fortsätt vispa tills marängsmeten är fast och toppig, ca 1 min. Lägg hallonen på en av tårtbottnarna. Täck med en tårtbotten till och lägg glassen ovanpå. Bred på marängsmeten runtom så att allt täcks väl. Det är viktigt att all glass och även sidorna är täckta av marängsmet. Strö över mandelspån. Ställ in i övre delen av ugnen ca 1/2 min tills ytan börjar bli ljusbrun. Servera genast!

(Om det blir något över av efterrätten - frys in. Funkar utmärkt som glasstårta till kaffet dagen efter...)

2 kommentarer:

Tusset sa...

Hej! Kycklingreceptet börjar bli en klassiker på bloggarna... kan intyga att det är väldigt gott... prova basilika istället för oregano - super!

Tusset sa...

väntar på den där chokladtipset...