29 september 2013

Tips på indiska kokböcker - och lite rostad blomkål

Häromdagen, när det var ruggigt, regnigt och generellt väldigt höstigt, botaniserade jag i kokbokshyllan efter något kryddigt och mustigt till middag. Jag fastnade för indiskt och blev raskt påmind om att jag har ett flertal böcker om indisk matlagning som är lite olika i tilltal och ambitionsnivå.

En av de allra enklaste böckerna att följa är David Batras inte så tråkiga indiska mat. Den är skriven på ett personligt och lättsamt sätt med ingredienser som är enkla att hitta i svenska mataffärer. Recepten inspireras av olika regionala matkulturer inom Indien. Dock tycker jag att vissa moment saknas i vissa recept, t ex att rosta kryddorna innan de används. Som sagt, en bok med mestadels korta ingrediensförteckningar och tydliga anvisningar - bra för nybörjare inom indisk mat och de som vill ha roligt under läsandet. Fina foton också. Ett anpassat recept på tikka masala från boken finns här

Med smak av Indien av Naresh Mehra, Dag Hermelin och Bruno Ehrs har fokus på nordindiska recept. Vackra foton och tydliga tidsangivelser är genomgående i boken. Dessutom görs en genomgång av kryddornas vikt i det indiska köket. Här är det noga med att rosta kryddorna innan, vilket jag tycker ger en djupare smak till rätterna. Recepten är enkla och tydliga att följa. 

För curryälskare som jag själv har jag två böcker som verkligen ger möjlighet till fördjupning. 50 great curries of India av Camellia Panjabi innehåller dels 50 curryrecept, dels en detaljerad genomgång av "curry-making techniques". Inte ett arbetsmoment lämnas utan noggrann beskrivning. Till de här recepten krävs en del ingredienser som inte är helt enkla att hitta här i Sverige. Dessutom krävs tid, men gott blir det!

Den andra curryboken som jag gillar ärI love curry av Anjum Anand som är känd genom BBC Food. Även här gås alla moment i en currygrytas tillväxt igenom men på ett mer lättillgängligt sätt än i boken ovan. Förutom ett stort antal curryrecept med olika huvudingredienser finns också recept på förrätter och tillbehör. Recepten kommer från hela Indien och är mycket smakrika. Trots att de innehåller många ingredienser är de lätta att följa och ger utmärkt resultat. Jag brukar dock dra ner på mängden vitlök - de flesta recepten innehåller 6-10 vitlöksklyftor! 

Detta sagt - nu till ett väldigt enkelt recept på ett indiskt tillbehör som passar till många rätter: rostad blomkål! Receptet är från David Batras bok med lite anpassning.


Rostad blomkål 
(ca 3 port som tillbehör)

1 blomkålshuvud
1 tsk hel spiskummin
1 tsk garam masala 
1/2 tsk chilipulver (välj själv styrka, jag brukar ta svag-mellanstark)
1/2 tsk gurkmeja
Ca 2 msk kokosolja
Salt, svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader. Bryt blomkålshuvudet i små buketter. Lägg i en ugnsfast form. Smält kokosoljan och blanda med kryddorna. Rör ner i formen och skaka om ordentligt. Salta och peppra. Rosta i mitten av ugnen i ca 25 minuter men skaka om några gånger under tiden. Passa noga mot slutet så att blomkålen inte bränns. 

Inga kommentarer: