18 maj 2013

Gunnarshögs gård på Österlen

När jag fyllde år häromveckan fick jag fina presenter, bland annat boken Smaka på Sverige - en matresa med gårdsbutikernas bästa recept. Eftersom min födelsedag råkade vara en röd dag i år tillbringade vi dagen på spa i Ystad och sedan besök på olika matställen på Österlen. Mycket trevlig dag, speciellt som vi lyckades hitta ett nytt favoritställe som sedan också visade sig finnas med i boken: Gunnarshögs gård i Hammenhög.
Smaka på Sverige - avsnittet om Gunnarshögs gård
Rapsolja från Gunnarshögs gård säljs på många gårdsbutiker i Skåne och jag har köpt olika sorters olja massor med gånger. Vi har bara inte kommit iväg till själva gården. Nu lyckades vi tajma in både matrundan på Österlen och Gunnarshögs rapsfrossa så det var lite extra aktivitet i caféet och rabatt i gårdsbutiken.

Caféet vid gårdsbutiken bjöd på smarriga smakprov
Bland annat fanns en stor bassäng fylld med svarta rapsfrön som barn fick hoppa och leka i. Vi nöjde oss med att känna på rapsfröna.
Rapsfrön!
 
Vi kom mot slutet av dagen men det var inte riktigt lika tomt på folk som det verkar här
Jag använder hur mycket som rapsolja som helst hemma och köpte därför en bag-in-box med KRAV-märkt kallpressad rapsolja. Kul! Många andra fina produkter finns i gårdsbutiken, bland annat smaksatta rapsoljor och hudvårdsprodukter. 



1 kommentar:

mumsfillibaba sa...

Jag var där i höstas. Trevligt besök med bra produkter. Tyvärr var inte cafeet öppet då!