31 mars 2013

Färgglatt med granatäpple


Det är härligt nu med alla glada färger som hör påsken till! Här hemma har vi inte påskpyntat så mycket men fina gulröda tulpaner piggar upp vardagsrummet. På bilden under syns en annan färgklick som dessutom är supernyttig: granatäppelkärnor!



Jag tittar ofta på de fina granatäpplena i affären men det blir ganska sällan ett köp. Jag tvekar nog för att  även om jag vet att granatäpplen är supernyttiga vet jag ju också att det är lite meckigt att få ut de saftiga kärnorna från frukten. Men men, ibland ger tvekan med sig och jag köper hem ett moget rött granatäpple. Enklaste sättet att få ut kärnorna utan att vårt vita kök färgas rött? Jag fyller en skål med vatten, skär granatäpplet på mitten och bräcker sedan ut kärnorna under vatten. Då flyter de tråkiga beska vita hinnorna upp till ytan medan kärnorna finns kvar på botten. I teorin är det så i alla fall. I verkligheten tar det lite mer arbete för att pilla bort kärnorna från hinnorna men det brukar gå ganska snabbt.

Vad använder jag sedan granatäppelkärnorna till? Det varierar! Ett stort granatäpple ger en stor skål med kärnor som räcker till mycket! Jag blandar ner dem i frukostyoghurten, använder i sallader och inte minst ovanpå efterrätter. På bilden här syns en ricottamousse som inte var så rolig i sig. På med en sked granatäppelkärnor och vips, en betydligt godare (och nyttigare) efterrätt!

Inga kommentarer: