26 augusti 2012

Päron- och ingefärskaka

Inlagd ingefära är en av mina nya favoritsmaksättare att baka med. Jag köpte en ganska stor burk fina inlagda ingefärsbollar på Harrods i London. Eftersom ingefärsbollarna är väl täckta av en sockerlag verkar innehållet hålla hur länge som helst. Idag använde jag två av bollarna som smaksättning i en kaka som också innehöll päronbitar. Inspirationen kom från ett engelskt recept och jag anar att inlagd ingefära är mycket vanligare att använda i kakor där. Det blir en helt annan smak med torkad ingefära så försök verkligen att hitta den inlagda varianten.

Päron- och ingefärskaka
(1 "limpa")

200 g smör (jag använde flytande smör/olja)
150 g strösocker
2 ägg
1 1/2 tsk vaniljsocker
200 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
Salt
2 "bollar" inlagd ingefära
2 mellanstora päron

Sätt ugnen på 175 grader (160 räcker med varmluftsugn). Vispa smör och socker pösigt. Rör ner äggen, ett i taget, och sedan vaniljsockret. Vispa lite till. Blanda vetemjöl, bakpulver och en nypa salt i en separat skal. Blanda försiktigt ner i äggsmeten. Hacka ingefäran fint och rör ner den. Skala päronen och skär i små bitar, rör ner dem också. Fördela i en smord och bröad limpform. Grädda mitt i ugnen i ca 50-60 minuter. Testa med sticka.

Inga kommentarer: