03 juli 2012

Pasta med zucchini och salsiccia

I julas köpte jag ett signerat exemplar av Bo Hagströms bok Viva la pasta till mamma. Hon har lagat flera goda rätter ur den när vi har varit på besök och jag har bläddrat lite lagom och frestats av pastakunskapen och rätterna. När jag så fick en rabattkupong på bokhandeln så blev saken klar - och boken min!

Den här enkla pastarätten är en variant på ett recept i Viva la pasta. Jag lekte lite med smakerna och tog österlenskt örtsalt och vällagrad prästost istället för bara salt och parmesan. Örtsaltet innehåller bland annat timjan och passar därför utmärkt med korven salsiccia som är kryddad med densamma. Enkelt, gott och snabbt fixat medan pastan kokar!

Pasta med zucchini, champinjoner och salsiccia
(ca 3 port)

1 stor zucchini
Ca 150 g champinjoner (gärna skogschampinjoner)
1/2 stor gul lök
1 stor vitlöksklyfta
Olivolja till stekning
2 salsicciakorvar
Örtsalt, peppar
Ca 225 g pasta
Ca 50 g lagrad prästost (eller parmesan)

Koka upp pastavatten i en stor kastrull. Dela zucchinin i smala kvartar. Dela champinjonerna i små bitar. Finhacka löken och vitlöken. Stek alla grönsaker i olivolja till dess att de börjar mjukna. Dra skinnet av korvarna och hacka köttet. Lägg ner i pannan och rör om. Smaka av med örtsalt och svartpeppar. Låt fräsa några minuter till medan du kokar pastan (men hellre al dente än överkokt). Rör ner den avrunna pastan. Smaka av med salt och peppar. Riv lagrad ost över tallrikarna vid servering.

Inga kommentarer: