30 maj 2012

Chocolate chip cookies à la Magnolia Bakery

Äsch, det är lika bra att jag erkänner: jag har köpt flera kok- och bakböcker på senaste tiden... Det har både varit och närmar sig kalas med fika och jag kände att jag behövde lite inspiration. Ett av de senaste inköpen är Det bästa från Magnolia Bakery New York, som innehåller recept från cupcakekändisbageriet omarbetade till svenska av Anette Rosvall (mer känd som en av Husmorsorna).

Att recepten är omarbetade är faktiskt en av anledningarna till att jag köpte boken. Jag köper nämligen gärna kokböcker utomlands på originalspråket men det är rätt så skönt att ha en bok där ingredienser och mängder stämmer. Allt för många utländska kok- och bakböcker översätts nämligen bara rakt av med varierande resultat... Det jag har testat hittills ur just den här boken fungerar utmärkt!

Jag valde att baka en klassisk kaka i form av chocolate chip cookie! Det finns hur många recept som helst (och jag har bakat efter många av dem) men jag har inte hittat det där ideala receptet. Finns det i Magnolia bakerys receptskatt? Nja, det vet jag faktiskt inte - men de kommer ganska nära! Jag ser receptet som ett basrecept som är enkelt att utveckla med till exempel lite mer choklad och kanske lite nötter. Jag blir hur som helst sugen på att baka de andra recepten i boken och det innebär ett väl godkänt betyg från mig!



Chocolate chip cookies à la Magnolia Bakery
(ca 20-25 kakor)

3 1/2 dl vetemjöl (210 g)
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
170 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 stort ägg
1 tsk vaniljsocker
1 dl chokladknappar (jag skulle nog använda 1 1/2-2 dl)

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål. I en annan skål, vispa smör, strösocker och farinsocker fluffigt. Tillsätt ägg och vaniljsocker, blanda ordentligt. Häll i mjölblandningen och blanda om, rör till sist ner chokladknapparna. Lägg klickar av smeten på bakplåtspappersklädd plåt med avstånd mellan. Använd gärna ett matskedsmått, det blir lagom storlek på kakorna. Grädda i ugnen i ca 10-12 minuter och låt svalna någon minut på plåt, därefter helt på galler.

Inga kommentarer: