29 april 2012

Sparris på väg!

Vi har tillbringat denna soliga härliga dag på odlingslotten. Mycket ogräsrensning blir det! Dessutom har mannen ramat in en framtida örtagård med stenar och lite annat smått och gott. Dagens överraskning: vi har sparris!
Strunta i ogräset är ni snälla, det är nästan borta nu ändå! Fokusera på den lilla vita knoppen i mitten!
På bilden syns en av kanske 15 sparrisar på väg upp. Först såg jag bara sådana här som är någon cm ovanför jordytan. När jag sedan hade rensat bort allehanda maskrosor (och annat ogräs som jag inte har en aning om vad det heter) såg jag plötsligt fina gröna sparrisar på allt mellan 2 och 5 cm. Nu ska jag definitivt hålla koll på dem! Så skoj att kunna plocka egen sparris i alla fall en gång per säsong!

Läs mer om vår odlingslott som vi tillbringar första våren och sommaren med på Odlingslotten. Damen som har haft lotten innan har mestadels odlat blommor i stora mängder. Dock verkar det finnas en del ätbart också som vi upptäcker nu under våren.

Inga kommentarer: