16 augusti 2011

Lite mindre söt sylt

Jag gillar sylt. Jag gillar dock inte sylt som är för söt. Jag gillar även att koka sylt, gärna med produkter som gör tillagningen enklare. Förut använde jag ofta vanligt syltsocker som förutom socker innehåller pektin, citronsyra och kaliumsorbat. Syltsocker är ju hur lätt som helst att använda: bara att blanda med bär och koka upp.

Nackdelen med det vanliga syltsockret är att det krävs mycket socker i förhållande till mängden bär, och därmed blir sylten ofta för söt för min smak. Visst, jag kan väl minska på sockermängden men blir då lite osäker på hur välkonserverad sylten skulle bli då. Nu har jag dock löst detta genom att helt övergå till "Syltsocker 1+3" som är gjort just för lite mindre söta sylter. Hur lätt som helst att använda och sylterna blir lagom söta! Hur mycket socker som behövs till olika mängder bär/frukt framgår av förpackningen.


Just den här drottningssylten kokades på lika delar blekingska skogshallon och blåbär tillsammans med några björnbär. Sylten är riktigt god på scones!


Inga kommentarer: