30 juli 2011

Bread pudding med kanelbullar

Vi är i mannens familjs stuga vid havet över helgen. Vädret är lite sisådär - men det innebär ju bara perfekt bakväder!

Bread pudding funkar både som efterrätt och som i vårt fall brunch. Rätten består av dagsgammalt bröd som mjukas upp i en äggstanning. Jag gjorde min brödpudding på ett par lite småtorra kanelbullar och några blåbär som började se lite ledsna ut. Vaniljsås till är kanongott!


Bread pudding med kanelbullar och blåbär

2 stora minst dagsgamla kanelbullar
2 ägg
1 dl mjölk
Knappt 1 msk socker
1/2 tsk kardemumma
1/2 tsk kanel
Gärna en näve blåbär

Vaniljsås till servering

Sätt ugnen på 175 grader. Skär kanelbullarna i mindre bitar och lägg i en stor eller två mindre formar. Strö gärna några blåbär ovanpå. Vispa ihop ägg, mjölk, socker, kanel och kardemumma. Häll över brödbitarna. Grädda mitt i ugnen tills brödet har fått fin färg och smeten stelnat, ca 25 minuter i portionsformar. Servera varm med vaniljsås!


- Posted using BlogPress from my iPhone 4 -

3 kommentarer:

Therese sa...

Ännu en rätt att pricka av från din "10 grejer att tillaga"-lista?;)

Frostrosor sa...

Vilken underbar bild! Ska erkänna att jag aldrig lagat bread pudding men på bilden ser den så god ut att jag tror att jag måste testa!

Spralligast sa...

T - Japp! :D

Frostrosor: Tackar! Det mesta blir vackert och gott med havet som bakgrund! Har du kanelbullar över är det här en perfekt "resträtt"!