18 maj 2011

Havrekakor med kanel och choklad

När jag fyllde år för ett par veckor sedan firade vi lite i förväg med ett tårtkalas i trädgården. Såklart räckte det inte för mig med att servera en tårta utan jag bakade några sorters kakor också. Bland annat hittade jag de här havrekakorna med choklad ovanpå i Maud Onnermarks Lättbakat - och de var riktigt goda!

Ett hett tips: förvara kakorna i kylen när du har dekorerat dem med choklad. Lägg dem inte på ett kakfat och ställ i solen...

Havrekakor med kanel och choklad
(ca 25 st)

3 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
150 g smör, rumsvarmt

Till garnering:
Ca 75 g choklad (gärna mörk eller nöt som jag använde)

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda havregryn, vetemjöl, strösocker, bikarbonat och kanel. Rör ner smöret och blanda till en deg. Forma degen till små kulor (jag använde ett matskedsmått) och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Platta till kulorna lite. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna. Smält chokladen över vattenbad och spritsa över kakorna i ett tjusigt mönster. Låt stelna och förvara i kyl.

Inga kommentarer: