04 oktober 2010

Kanelbullar på försök

Som så många andra matbloggare vill jag uppmärksamma kanelbullens dag idag! Förvisso tycker jag att varje dag kan vara kanelbullens eftersom en varm kanelbulle är svårslagen som fika - men visst, ge kanelbullen lite extra uppmärksamhet idag!

Året till ära har jag testat ett nytt kanelbullerecept som kommer hela vägen från andra sidan Atlanten. Jag letade helt enkelt upp ett antal recept på cinnamon rolls och gjorde mitt bästa för att föra samman dem. Och vet ni, jag tycker att resultatet blev hur bra som helst. Största skillnaden är nog att den här degen innehåller ägg till skillnad från traditionella bulldegar. Bullarna blev saftiga och fina. Angående mängden kryddor i fyllningen tycker jag att man i princip inte kan använda för mycket kanel! Testa själva!

Psst. Det syns inte på bilderna men pärlsockret ovanpå bullarna är ljusrosa. Oktober är ju rosa månaden! Passa på att läsa om Rosa bandet-kampanjen och hur du kan hjälpa när du mumsar på dina nybakade bullar!


Kanelbullar
(ca 20 st)

1/2 paket jäst för söta degar
1, 2 dl ljummet vatten
1, 2 dl mjölk (upphettad så att den nästan kokar och sedan avsvalnad till ljummen)
0,6 dl socker
100 g smör, smält
Knappt 1/2 tsk salt
(gärna lite krossad kardemumma om du gillar det)
1 ägg
Ca 9-10 dl vetemjöl (alltså runt 550-600 g)

50 g smält smör
Strösocker
Kanel

1 ägg till pensling
Pärlsocker

Rör ut jästen i ljummet vatten i en liten skål. I en annan skål (degbunke), blanda mjölk, socker, smält smör, salt och ägget. Rör i ungefär hälften av mjölet. Häll i jästblandningen. Rör i resten av mjölet, lite i taget, tills degen är smidig och släpper kanterna på bunken. Strö över lite mjöl och täck med bakduk. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 1-1 1/2 timmar.

Ta upp degen och kavla ut till en platta ungefär lika stor som en plåt. Smält smöret och bred ut det över degen. Strö över strösocker och kanel, precis så mycket du vill! (Ju mer desto bättre tycker jag personligen...) Rulla ihop degen på längden. Skär i ca 1 1/2 cm breda skivor och lägg i bullformar på en plåt. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader så länge. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker ovanpå. Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter tills bullarna har fått fin färg.

Inga kommentarer: