13 februari 2010

Wraps med chiliköttfärsröra

Jamie's America är helt klart en favorit bland mina kokböcker just nu! Förvisso har jag svårt att hålla mig till recepten såklart men den ger mycket inspiration. Ursprunget till den här rätten kallar Jamie en grön torr chili men jag skulle vilja kalla den för en krämig köttfärsröra helt enkelt som gör sig utmärkt i libanesiska bröd (ni vet de där tunna runda) med lite sallad och gräddfil. Kanske var det för att jag var grymt hungrig när vi åt men jag slickade verkligen fingrarna efteråt för att få i mig all god sås!

Jag använder en grön hackad chili på burk som jag har köpt på en indisk restaurang här i Lund för en billig penning. Använd gärna färsk grön chili men anpassa mängden efter egen smak!


Köttfärsröra med grön chili
(3 port)

400 g blandfärs
1/2 tsk torkad körvel (eller salvia om du vill göra som Jamie O)
1/2 tsk torkad mynta (eller större mängd färsk men lägg i den senare)
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
Salt, peppar
1 grön paprika
1/2-1 msk hackad grön chili
1/2 burk körsbärstomater (gärna Muttis)
2 salladslökar

Till servering:
Libanesiska bröd eller tortillas
Gräddfil
Romansallad (grovhackad)
Lime

Hetta upp lite olja i en stor stekpanna och fräs färs med torkade kryddor, hackad lök, finhackad vitlök, hackad grön paprika och grön chili. Salta och peppra. Stek några minuter, rör om då och då. Häll i körsbärstomaterna och 1 dl vatten. Låt röran puttra ytterligare några minuter. Smaka av med salt och peppar. Hacka salladslökarna och blanda ner dem i röran. Värm bröden (gärna några sekunder i mikro) och servera tillsammans med sallad, gräddfil och varför inte en limeklyfta?

Inga kommentarer: