17 augusti 2009

Risottopuffar och beslutsångest

En nära förestående badrumsrenovering gör att i princip alla kvällar och helger tillbringas på olika kakelvaruhus för närvarande. Vem visste att vi skulle behöva välja så mycket - är det inte kakel så är det klinkers... eller fogar... eller för den delen handfat? Denna beslutsångest gör att vi nu allvarligt funderar över att vänta med köket som vi annars hade tänkt ta i anslutning... Dessutom blir det då ännu mindre mat lagad och det går ju inte för sig!

Nåväl, de här fundersamma kvällarna kräver snabba middagar, helst sådana som inte kräver så mycket tankeverksamhet. Jag försökte mig på lövbiff igår men försvann i tankar kring fogfärg så de blev lite sega. Vad som däremot fungerade bra var risotton som jag serverade till. Risotto är faktiskt den perfekta funderarmaten eftersom man måste stå vid spisen och röra nästan hela tiden vilket möjliggör att tankarna smiter iväg!

Risotton gjordes på klassiskt manér och jag öste i lite torkad (uppblött) blandad svamp, persilja och en gnutta citron. Resterna av risotton blev till dagens middag: risottopuffar! Jag formade biffar av risotton, panerade dem i ägg och ströbröd och stekte. Gott och smakrikt och så enkelt att inget recept behövs. Till detta snabbstekt zucchini som en snäll kollega gav mig idag, och så lite tzatziki. Ett mycket bra sätt att göra av med risottorester helt enkelt!

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Risottopuffar! Kreativt, nytt och kul! Lycka till med alla val rörande badrummet!