09 juni 2008

Kycklinggryta med salvia och rosmarin

De senaste dagarna har jag varit ensam i vårt hem (tillsammans med två katter dock) medan mannen var på hårdrocksfestival i Tyskland. Japp, sådant roar han sig med. Detta är alltså samma man som spelar altsax i ett jazzstorband. Hur som helst, jag är glad att jag slapp följa med och han kom hem idag, fullständigt vrålhungrig. Kan tänka mig att det inte blev så mycket "riktig" mat i helgen för honom! För den delen så har ju jag inte heller ätit så mycket ordentligt lagad mat, förutom när jag var hemma hos M&M och mumsade.

Alltså kändes det som att det var dags för en mustig gryta med pasta. Örterna på balkongen kommer till god användning här och även en slurk vitt vin, vilket även passade utmärkt att dricka till maten! Receptet kommer ursprungligen från ett gammalt nummer av Allt om Mat.

Kycklinggryta med salvia och rosmarin
(3 port)

2 stora kycklingfiléer
salt, peppar
olivolja till stekning

2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1/2-1 röd chili
olivolja till stekning
1 burk hela tomater (400 g)
1 msk tomatpuré
1 1/2 dl vitt vin
1 hönsbuljongtärning
2 stora salviablad eller 4 små (eller 1 1/2 tsk torkad)
1 rosmarinkvist (eller 1 tsk torkad)
ev. persilja eller andra örtkryddor som finns tillgängliga

Hacka vitlök, lök och chili. Fräs i olja i en stor gryta. Tillsätt tomaterna med spad, tomatpuré, vin, buljongtärning och örterna. Låt sjuda. Skär kycklingen i mindre bitar och fräs i lite olivolja i en separat panna. När den är genomstekt, lägg ner den i tomatgrytan och låt koka ca 10 minuter. Koka under tiden pasta. Smaka av grytan med salt och peppar, ev lite honung/socker också efter smak. Servera med lite extra färska örter strödda över.

Inga kommentarer: