07 augusti 2007

Försök att efterapa grekiska bagare

I Grekland åt vi en hel del pajer till lunch. Den godaste enligt mig var en med purjolök och (tror jag) potatis. En annan favorit var pumpa i kombination med fetaost. Ett paket filodeg låg och ropade på mig från frysen idag och tillsammans med det som fanns i kylen blev det faktiskt snabbt och lätt en paj. Vi åt den nygräddad och då är de översta lagren filodeg väldigt knapriga, tror nästan att pajen är godare eller i alla fall lite mjukare ljummen eller uppvärmd dagen efter. Vi får väl se... det blev lagom till en lunchportion också.

Nästa gång ska jag testa att mosa lite sötpotatis och kombinera med fetaost och kanske lök. Borde funka! För övrigt är jag nu sugen på att göra baklava också...



Filopaj med fetaost, squash och purjolök
(3 port)

1 paket filodeg
1 purjolök
1 liten squash
smör eller olivolja
salt, peppar
2 dl crème fraiche av valfri fetthalt
ca 100 g fetaost
1 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Tina filodegen i förpackningen. Strimla purjolöken och fräs i lite smör/olja. Salta och peppra. Grovriv squashen och stek tillsammans med purjolöken någon minut. Lägg över i en skål. Blanda i crème fraiche, fetaost i tärningar och slutligen ägget. Dela filodegsarken på mitten och lägg ett blad i taget i en ugnsfast form, gärna lika stor som ett halvt ark. Pensla varje filodegsark med lite (det behövs inte mycket!) smält smör eller olivolja. När du har lagt på tre-fyra ark, häll på fyllningen. Täck med några filodegsark till med smör/olja mellan. Avsluta med att pensla det översta arket också. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter tills pajen är frasigt gyllenbrun. Servera gärna med grekisk sallad!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbara o kreativa recept du verkar ha.
Denna skall jag testa med mina livs första egenodlade, på frön, zuchinis eller squash.
Kanske med nötfärs istället för feta ost, eller både och.

Anonym sa...

ak säger
Jo jag gjorde den med köttfärs, squash o lite hela kummin. Gött